Aces High Bulletin Board
General Forums => Aces High General Discussion => Topic started by: Hortlund on January 27, 2002, 08:53:50 AM
-
I thought this poem might be appropriate.
It was written by a 110 pilot, Oblt. Max Franzisket, who died in action in 1943. He flew for the 13.(Z)/JG 5 "Eismeergeschwader".
Mädchen für alles
Ein Stuka-Angriff wird geflogen
früh morgens schon am Lizabogen.
Bis dann die Bombe unten kracht,
die 110 darüber wacht.
Kaum ist die Staffel dann zurück,
folgt kurz darauf das zweite Stück.
Das Kapitol ist sich nicht klar,
wie`s Wetter heut in Murmansk war.
Wer`s macht wird gar nicht erst gefragt,
die 110 wird hingejagt.
Das Wetter war beim Russen gut,
drum kriegt er einen auf den Hut.
Ju-88 starten schnelle,
als Schutz die 110 zur Stelle.
Der Luftkampf dort ist fast ein Spiel,
schon mancher Ruski runterfiel.
Im Tiefstflug weg, die Pulle rein,
denn gleich wird neuer Einsatz sein.
Kaum auf dem Liegeplatz zurück,
hört man von einem Missgeschick.
Trotzdem die Bomben gut gelegen,
erreichte einen doch der Segen.
Er mußte nach dem Flak-Beschuß,
notwassern auf dem Kolafluß.
Niemand hat das nun gesehen,
und darum muß die 110,
zum Seenotflug nach Murmansk starten,
das Kapitol kann da nicht warten.
Und ist die Staffel dann zurück,
so sieht sie auf den ersten Blick,
das überm Platz die Bomber warten,
daß die 110 nach ihnen starten.
Nach Niwa fliegen He-111,
der 5. Einsatz mittags zwölf.
Um 2 Uhr schnell das Essen runter.
da wird die Henschel plötzlich munter.
Sie muß doch schnell mal vorne sehen,
was heute morgen dort geschehen.
Doch fliegen kann sie nicht allein,
die 110 muß bei ihr sein.
Ihr scharfes Auge hat erblickt,
daß alle Straßen voll gespickt.
Mit roten Panzern groß an Zahl,
drum bleibt nur noch die eine Wahl.
Die 110 wird umgegurtet,
mit P-Geschossen hingespurtet.
So wird im Tiefflug dann erledigt,
was kurz vorher die Henschel predigt.
Muß eilig ein Kurier mal fort,
zu einem weit entlegenen Ort.
nichts andres kommt ihm in den Sinn,
"Die 110, die bringt mich hin!"
Die Bombe fällt und alles rennt,
die 109, die hat da noch gepennt.
Schon startet da die 110,
sie hat die Bomber längst gesehen.
Den Platzschutz macht sie nebenbei,
die Ruhe ist ihr einerlei.
Begleitschutz, Tiefangriff und Wetter,
schon mancher Mannschaft Lebensretter.
Ob Platzschutz oder ob Kuriere,
Besatzungen sind wir bloß noch viere.
Dies alles fliegt an einem Tage,
die 110 in jeder Lage.
And the translation:
(and it looses alot from my rather poor attempt at translating it too)
The girl for everything
A stuka attack is being flown
early in the morning in the liza bow [region]
Until the bombs makes boom down there
the 110 keeps a watchful eye it.
Shortly after the Staffel is back
the second part follows
The HQ isn't clear
about the weather in Murmansk today
They don't waste time asking who will do it
soon the 110 is racing there
The Russians had good weather
and because of this they are bleeding much today.
Ju-88 are starting very fast
protected by the 110
the dogfighting there is easy game
and a lot of russians are falling down
Escaping in low level flight, full speed
because the next mission is waiting.
Just arived on the airfield again
they're told about a misfortune
Although the bombs have hit well
one [plane] fell,
after flak hits he had to
go down into the Kola river.
Nobody has seen it
and that's why the 110 has to
start over on a sea rescue mission to Murmansk
the HQ can't wait.
And when the Staffel finally returns
they first thing they see
is bombers waiting above the airfield
for the 110 to start again.
The He-111 are flying to Niwa
Its the 5th mission now at lunchtime
and when having a fast meal at 2 o'clock
suddenly the Henschel [recon] is waking up.
She has to do her recon fast
what has been happening since the morning
but she cannot fly alone
the 110 has to escort her
Her sharp eye quickly spots
that the streets are crowded
with red tanks in large numbers
There's really only one option
The 110 is quickly re-armed
and is soon racing towards the place with AT-Ammo.
And in low flight all is cleared up
that the Henschel had spotted.
And if a messenger has to go
fast to a distant place
he does not think anything but
"the 110 will bring me there"
The bombs are falling, everyone runs
and the 109 is still sleeping
The 110 is already starting
because they saw the the bombers a long time ago
Securing the airfield is accomplished
she does not care about resting
Escorting, deep penetrations and weather
has saved a lot of troops.
Either CAP or transporting messengers
now we are only 4 crews left
we are doing it all throughout the day
with the 110 no matter what.