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General Forums => Aircraft and Vehicles => Topic started by: brady on April 20, 2002, 06:02:17 AM
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Bring the Macchi MC.200 Saetta "Lightning to Ah a great early war plane to complement our growing early war plane set, an Italian Jabo and a decent early war fighter:)
The type began to enter into service in October 1939, by which time the MC.200 had been given the name Saetta, and when Italy entered the war in June 1940 about 150 hand been delivered to the Regia Aeronautica. The first combat missions were flown as escorts for bomber/fighter-bombers attacking Malta in the autumn of 1940, and the type served subsequently in actions over Greece and Yugoslavia. The MC.200 saw extensive use in North Africa and a number were involved in operations on the Eastern Front during 1941-2. Following the Italian armistice with the Allies in September 1943, 23 of the Saettas were flown to Allied airfields in southern Italy, to be flown shortly afterwards by pilots of the Italian Co-Beligerent Air Force. [ TOP ]
The above passage from here:http://www.kotfsc.com/aircraft/mc200.htm
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Già dal 1935, la Aeronautica Macchi, dopo i successi ottenuti con i suoi famosissimi idrocorsa, aveva cominciato a studiare per la realizzazione di un prototipo di aereo da caccia che rispondesse alle esigenze volute dal programma ministeriale di riequipaggiamento delle unità della Regia Aeronautica con un caccia intercettore moderno. Tali studi portarono ben presto il progettista della Macchi, l'ing. Mario Castoldi, a realizzare il primo prototipo di un caccia monoposto ad ala alta.
Il Macchi Mc.200 "Saetta"
Il primo prototipo volò, pilotato dal capo collaudatore Burei, il 24 dicembre del 1937 e risulto subito il migliore tra i prototipi di nuovi caccia come il Caproni Vizzola F.5, il Reggiane Re.2000, il FIAT G.50 etc…
L'Mc.200 aveva struttura a guscio interamente metallica con l'abitacolo marcatamente sopraelevato per offrire un'ottima visibilità al pilota, era armato con due mitragliatrici da 12,7mm sul muso che sparavano attraverso le pale dell'elica. Il nuovo caccia è un bel monoplano caratterizzato da ridotti ingombri frontali, con la stessa unità propulsiva del G50, ma con una cappottatura motore bugnata di minor sezione.\
In principio il nuovo aereo presenta una serie di noie, potenza motrice insufficiente, scarsa autonomia, ma la più grave di tutte è rappresentata dalla "autorotazione", tendenza allo stallo ad alta quota dovuta al distacco della vena fluida dall'ala. Questo inconveniente, considerato da molti come una caratteristica dell'aereo, viene brillantemente risolto grazie alla perseveranza del collaudatore della Macchi che ne attribuisce la causa alle ali a profilo costante, così dopo qualche prova viene adottata anche per l'Mc.200 un'ala a profilo variabile ed i fenomeni di autorotazione spariscono.
Dopo qualche traversia dovuta ad alcuni incidenti, finalmente i primi 144 Mc.200 vengono distribuiti ai reparti di volo, già nell'estate del 1940 l'aereo è impegnato nei cieli di Malta in missioni di scorta agli Sm.79. Nel novembre 40 due Mc.200 riescono ad abbattere un grosso idrovolante inglese al largo si Augusta in Sicilia, mentre sempre in novembre cominciano i primi scontri con gli Hurricane.
Intanto la campagna nel Mediterraneo e contro Malta si fa sempre più dura, le squadriglie basate in Sicilia utilizzano i loro Mc.200 per compiti diversi, l'aereo partecipa praticamente a tutti gli scontri aeronavali, viene impiegato per la ricognizione fotografica e spesso viene impiegato come scorta ai bombardieri tedeschi in missione su Malta. Nel 41 la 374° SQ. dotata di Mc.200 comincia, per prima, ad operare in Africa Settentrionale subito seguita dal 153° Gruppo Caccia, principalmente si tratta di missione di intercettazione o di mitragliamento di obiettivi terrestri.
L'Mc.200 partecipa praticamente a tutte le offensive condotte dalla Regia Aeronautica durante la guerra, combatté in Africa, nei Balcani, in Grecia e in Russia durante la disastrosa campagna italiana.
Proprio in Russia ci si trova ad affrontare le condizioni più dure; le stufe ed i convogliatori di aria calda sono insufficienti, spesso è necessario preriscaldare i motorini di avviamento e molto più a lungo l'olio dei motori, in molti casi il freddo blocca la pompa dei circuiti idraulici, così una volta in volo non è più possibile ritrarre il carrello, l'abitacolo aperto espone in volo i piloti a temperature bassissime con conseguenti fenomeni di congelamento, i parabrezza, i collimatori di tiro e gli stessi occhiali dei piloti sono continuamente appannati riducendo la precisione di tiro, ma nonostante queste condizioni infernali i caccia italiani ottengono dei buoni successi sui russi, né è a riprova, in tutta la campagna, la perdita di 15 Macchi Mc.200, contro 88 velivoli nemici. Il 17 gennaio 1943, il 21°gruppo esegue la sua ultima missione sul fronte russo, dopo non rimane che ripiegare cercando di salvare il materiale e gli aeroplani. Negli ultimi mesi di guerra gli Mc.200 vengono impiegati per contrastare gli sbarchi angloamericani nel sud dell'Italia.
All'8 settembre, dei 1153 Mc.200 prodotti, ne restano meno di un centinaio
Tre "Saetta" della 374° Squadriglia in volo sul deserto della Marmarica
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Kinda ugly, though...dontcha think?
C.200 of Tenente Franco Lucchini, 90 Sqadriglia, 10 Gruppo, 4 Stormo, Catania, Aug '41. Lucchini claimed four kills over Malta in the C.200.
Rocket
AH CPID: Rokkit
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Beauity is in the eye of the beholder:)
I stood in front of the one at the Air Force Museum in Dayton Ohio, for longest time fantasic:)
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O ya:)
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agreed it would hve its place in any med ct.
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Yes that would be totally dope.
Just as long as I get my Breda65 too .
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It my look a bit "odd", but the vis would be great. Look how much lead you could take with that drooping nose while pecking away with the two 12.7's and still have vis, plus no side or top framework to get in the way:)
Top speed in a dive... 500mph (805 km/h):eek:
Top Speed................. 312 to 320 (depending on the ref.)
Initial climb................. 3,215 fpm
Weight empty............. 4,451 lbs
Weight loaded............ 5,598
Heck, I might even get a MicroSloth box to play with if it and an A.V.G. Hawk were added:D
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Well done brady;) .
I like to report what Squadron Leader D.H. Clarke, D.F.C. Royal Air Force wrote as early as1955, that is in an unsuspicious period, on RAF Flying Review, the semi-official organ of the prestigious British air force:
"[...]And what a beauty she was! Although in the end she tried to kill me, it awas not her fault, and even now, after flying over fifty different types of aircraft, I look back on the few hours I flew in her with considerable pleasure.
The engine, a850 hp Fiat A.70 R.C. 38 radial, was a joy of a sewing machine. I remember being astonished when, at 1,700 revs, the indicator speed was 365 kilometrs - nearly 230 mph!. My impression was, and still is, that she was as fast as Hurricane I, and certainly more manouvrable.
The take-off run was fantastically short compared with our heavy P-40s. The handling qualities were finger-light under all conditions.
I had some practice dogfights with Hurricane II's, Kittyhawk III's and Spitfire V's and found I could turn inside all of them.
Although they were faster - the Hurricane only just - the Spitfire was the only one which could outclimb the Macchi C.200.
[...]"
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Great passage, I realy do wish/hope we get some more Italian aircraft in AH, it is a shame to see Italy slighted, she had some beautiful machines, and capable ones at that. The MC 200 would fit in realy nicely with our earler war planes, now if we could get a Cant Z 1007 as well now that would truely be ...:)
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Aye it's about time some game gave Italian aircraft a fair go. Much as I want another LW bomber, just for a bit of choice, I'd not be unhappy to see an Italian bomber included first. And as for the C200, IIRC the 202 and 205 were essentially re-engined 200's in design, so producing the visual model wouldnt be a case of starting entirely from scratch, I think?
Esme
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No way around it, that really is an ugly baystid
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No Way she is Beautiful:)
Stick's toung out:)
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mc200 has always been my favorite italian fighter. i like the radial much better than the inline versions.
add to that its 1000 lbs lighter than the c202.
its slower but still has an initial climb of 3215 fpm.
max speed only 312mph at 14,765 ft.
same crappy guns as c202 also
be a good addition for scenario use and would fill a large area in italian set as the mc200 was one of their main fighters with 1153 made vs 1200 mc202
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Brady, altough the Cant was theoretically better than the SM79 I bet we'll eventually see the "Sparviero" in AH ... :p
(http://www.teamblau.it/iwai/pics/s79b.jpg)
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Id like to see the Centauro AKA the FIAT G.55
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Come Now Gatt:), the Cant is such a better machine...
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Punt, and I agree Viper
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PUNT, Italy hasn't gotten a fighter since beta
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Man thats a hell of a ugly plane :)
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Looks like the Ities are second only to the French in truly 'functional' looking aircraft.
Gatso
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Brady, I'll support the Saetta if you stop propagating the myth that the Re.2005 is an attractive airframe.
I'll even support the Cant over the SM79 ;)
palef
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Hmmmmm, tempting but I gota stay true man:)
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theres nothing ugly about MC200 except that doughnut around the nose (i believe its called 'the engine'). the cockpit design looks very good for both pilot visibility & protection. the excellent climbing & turning ability sounds a lot like a zeke's - but i think the zeke is a lot faster, but probably more fragile
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Punt
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The planes are ugly to make us italian's that much more handsom:D
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Man this plane would go so well in the CT this week:)