Aces High:ssa lennetään Knights-maan riveissä ja niin sanottu virallinen konehan on tuo Messerschmitt Bf-109G-2 joka AH:sta löytyy Lentolaivue 34:n väreissä. Toki lennetään paljon myös muilla saksalaisilla koneilla. Oikeata lentolupakirjaa ei ainakaan AH-lentueen puolella tietääkseni (tällä hetkellä) ole kenelläkään...ensi kesän suunnitelmiin tosin parilla kaverilla (itseni mukaan lukien) kuuluu purjelentolupakirja.
Suomessa ammattilentäjän uralle on toistaiseksi kolme varteenotettavaa tietä: Hakeutuminen varusmiespalvelukseen Ilmavoimien Ilmasotakouluun Kauhavalle, Finnairin Ilmailuopisto ja yksityinen ansiolentäjäkoulutus. Pääsyvaatimukset ovat kovat mutta aina kannattaa hakea! Elikä jos haluaa lentämään ammatikseen ja vielä koneella jolla tosiaan voi tehdä muutakin kuin rauhallisia kaartoja on Ilmavoimat ehdottomasti oikea valinta.
Suoraan Karjalan Lennostoon varusmiespalvelukseen hakemalla ei lentämään pääse. Kun muutaman vuoden päästä aika tulee, niin hae vaan ihmeessä erillisellä hakukaavakkeella Kauhavalle Ilmasotakouluun.
Tämän linkin kautta enemmän tietoa hakemisesta Ilmasotakouluun:
http://www.ilmavoimat.fi/ilmask/index.htmAmmattilentäjän uralle pääsyä pääsee yrittämään hakemalla Finnairin pääsykokeisiin, joista enemmän tietoa täällä:
http://www.finnair.fi/ (Klikkaa ensin yritys info-linkkiä, jonka jälkeen löydät "Finnair kouluttaa"-linkin)
Yksityityinen ansiolentäjäkoulutus on yleensä luonteensa vuoksi todella kallista. Esimerkiksi Pilot Factoryn ansiolentäjäkurssia varten tarvitsee vanhoja markkoja 385 000 kappaletta.

Enemmän tietoa:
http://www.pilotfactory.fi/Aces High:n tuntimäärä viikossa vaihtelee aika paljon. Itselläni koko AH-urani keskimääräinen viikko-lentotuntimäärä osuu jonnekin 5-10 tunnin välimaastoon.
-----------------
1Wmaker1
